Azərbaycan operası
Azərbaycan operası — operanın qollarından biri. Azərbaycanda opera sənətinin əsası 1908-ci il yanvarın 12-də (25-də) Üzeyir Hacıbəylinin H.Z.Tağıyev teatrında səhnələşdirilən və şərq- müsəlman aləminin ilk opera əsəri olan “Leyli və Məcnun”u ilə qoyulmuşdur. Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulana qədər milli opera, məhz, Ü.Hacıbəyovun – “Şeyx Sənan” (1909, opera), “Ər-arvad” (1909, operetta), “Rüstəm və Söhrab” (1910, opera), “O olmasın, bu olsun” (1911, operetta), “Fərhad və Şirin” (1911, opera) və s. kimi əsərləri sayəsində inkişaf edib. Teatrın binası isə 1910-cu ildə məşhur inşaatçı-mühəndis Bayev tərəfindən tikilmişdir. 1918-ci il oktyabrın 18-də Azərbaycan Demokratik Respublikası (ADR) hökuməti bu binanı satın alaraq rəsmən dövlət teatrına çevirmək haqqında qərar qəbul etmişdir.
Zülfüqar Hacıbəyov (“Aşıq Qərib” 1916), Müslüm Maqomayev (“Şah İsmayıl” 1919), Əfrasiyab Bədəlbəyli (“Nizami” 1948), Fikrət Əmirov (“Sevil” 1955) və digər görkəmli bəstəkarlarımız da milli opera sənətinə öz töhfələrini vermişlər. Teatr 1959-cu ildən Akademik Teatr statusu almışdır.
Tarixi
XIX əsr
Bakıda opera ilk dəfə 1889-cu ilin mayında konsert ifasında səslənmişdir. Bu o zaman Bakıda qastrol səfərində olan D.A.Aqrenyev-Slavyanskinin kapellasının ifa etdiyi A.N.Verstovskinin "Askoldova moqila" operası idi. Lakin bir çox musiqiçilər D.A.Aqrenyev-Slavyanskinin fəaliyyətinin bəzi tərəflərini mənfi qiymətləndirərək, repertuarın qeyri-bərabərliyi, ifaçılıq üslubunda həddən artıq zahiri teatr elementlərinin istifadə olunması haqda tənqidi qeydlərlə çıxış edirdilər. İki dəfə 1889-cu ilin dekabrında isə Tbilisi opera artistlərinin qastrol konsertləri olmuşdur. 19 gün ərzində 19 tamaşa göstərilmişdi, onlardan 15-i opera əsəri (11-i qərbi Avropa bəstəkarlarının, 4-ü isə rus bəstəkarlarının əsəri) idi. Tbilisidən orkestr, xor, balet və dekorasiyalarla birgə bütün truppa heyəti gəlmişdi. Tiflis truppası artistlərinin çıxışları çox hərarət və rəğbətlə qarşılandı. O zaman "Kaspi" qəzeti yazırdı:
Bakıya operanın gəlişi bir daha sübut etdi ki, zəka, duyğu və zövq üçün teatr nə dərəcədə vacibdir. |
Kütlələrin operaya olan marağı heç də Azərbaycan paytaxtı sakinlərinin musiqi zövqünə zidd deyildi. Bütün bunlar gələcəkdə Azərbaycanda opera incəsənətinin təsdiqinə ümid yaradırdı.
1890-cı illərdə Bakının teatr həyatı çox rəngarəng və maraqlı olmuşdur. Buraya çoxlu kollektivlər və artistlər gəlirdilər: Tiflis opera truppası, Peterburq balet artistləri truppası, V.N.Lyubimovun truppası (Dirijorlar - V.S.Plotnikov və B.A.Truffi ilə), məşhur opera müğənniləri - Fedor Şalyapin, Nikolay Fiqner, Yevgeniya Mravina, Anton Vladislavoviç Sekar-Rojanski və digərləri.
Qeyd etmək lazımdır ki, bütün tamaşalar operaların göstərilməsi üçün yenidən təchiz edilmiş sirk səhnəsində keçirilirdi. Artıq 1883-cü ilin 27 noyabrından Hacı Zeynalabdin Tağıyev teatrının açılmasına baxmayaraq, teatrın sahibkarları öz maddi maraqlarını nəzərə alaraq yalnız operetta və dramatik tamaşalara üstünlük verir, opera truppalarını isə dəvət etmirdilər.
XX əsrin ilk yarısı
XX əsrin əvvəllərində Şuşada və Bakıda verilən musiqili səhnəciklərin və «Şərq konsertləri»-nin Azərbaycanda milli operanın yaranmasında da böyük rolu olmuşdur. Bu faktı bəstəkar Üzeyir Hacıbəyov özü belə təsdiq etmişdir:
«Leyli və Məcnun» operasının yazılışına mən 1907-ci ildən başladığıma baxmayaraq, bu operanın yaranması fikri məndə hələ 1897-1898-ci illərdə 13 yaşlı uşaq ikən, doğma Şuşa şəhərində həvəskarlar tərəfindən tamaşaya qoyulan «Məcnun Leylinin qəbri üstündə» musiqili faciəni görərkən oyanmışdı.
Bu tamaşa mənə o qədər dərin təsir etdi ki, mən bir neçə ildən Azərbaycanda xalq musiqisinin, xanəndəlik sənətinin inkişafı «Leyli və Məcnun» operasının meydana çıxmasına, beləliklə, musiqi mədəniyyətimizdə yeni bir mərhələnin başlanmasına imkan yaratmışdır.... |
1900-cü ildən başlayaraq, Bakıya demək olar ki, hər il (1901 və 1913-cü illərdən başqa) opera truppaları gəlirdi. Onlardan ən əhəmiyyətliləri (1904) A.A.Eyxenvaldın (1910) və D.X.Yujinanın (1912) truppaları idi. Bundan başqa, o dövrdə Sankt-Peterburqun Mariinski teatrının məşhur ulduzları - O.İ.Preobrajenski, L.Q.Kyakşt, Y.N.Sedova və b. iştirak etdiyi balet truppasının qastrolları çox nadir hal sayılırdı.[5] 1908-ci il yanvarın 25-də Tağıyev teatrında Üzeyir Hacıbəyovun ilk operası olan "Leyli və Məcnun"-un ilk tamaşası olmuşdur. Azərbaycan mədəniyyətin daxilində yaranan bu opera Azərbaycan musiqisində opera janrının formalaşması və təşəkkül tapmasının başlanğıcı idi.
1911-ci il fevralın 28-i Bakıda Azərbaycan musiqi mədəniyyəti tarixinə Azərbaycanda musiqi professionalizminin formalaşması və milli opera janrının bünövrəsinin qoyulmasını təyin edən yeni mərhələnin başlanğıcı kimi daxil olmuşdur. Həmin gün sənaye sahibkarları olan Mailov qardaşlarının vəsaiti hesabına mühəndis N.Q.Bayev tərəfindən tikilmiş Böyük opera teatrının binası açılmışdır. O vaxtdan etibarən opera incəsənətində baş verən mühüm hadisələr bu teatrla bağlı olmuşdur.
"Leyli və Məcnun" operasının müvəffəqiyyəti Üzeyir Hacıbəyovun yaradıcılığında opera və musiqili-komediya janrlarında fəal çalışmağa sövq etdi.[5][11] Hacıbəyov "Leyli və Məcnun"dan sonra "Şeyx Sənan" (premyerası - 30.11.1909), "Rüstəm və Zöhrab" operalarını (premyerası 12.11.1910-cu il), "Ər və arvad" musiqili komediyasını (premyerası - 24.5.1911), daha sonra "Şah Abbas və Xurşid Banu" o (premyerası - 12.3. 1912), "Əsli və Kərəm" (premyerası - 18.5.1912), "Harun və Leyla" operalarını (1915-ci il) yazsa da, lakin səhnəyə qoyulmadı. Hacıbəyovun ən məşhur musiqili komediyalarından biri, bu günədək bütün dünya teatrlarının səhnələrində tamaşaya qoyulan "Arşın mal alan" musiqili komediyası (premyerası 25.10.1913) oldu. Hacıbəyovun inqilabdan əvvəlki əsərləri içərisində ən çox bu əsər Zaqafqaziya, Orta Asiya və Rusiyanın bir çox şəhərlərində tamaşaya qoyulmuşdur. Hələ o zaman "Arşın mal alan" gürcü, rus, tatar, özbək, fars, türk dillərinə tərcümə edilmişdi. Bu musiqili-komediyanın müvəffəqiyyəti, mütərəqqi ictimaiyyətin diqqət mərkəzində olan "Leyli və Məcnun", "Əsli və Kərəm", "Şah Abbas və Xurşid Banu" operaları və "O olmasın, bu olsun" musiqili komediyası ilə yanaşı geniş dinləyici auditoriyasını musiqili-səhnə incəsənətinə daha çox cəlb edirdi.
1921-ci ildə təşkil edilmiş Azərbaycan teatrlarının bədii səviyyəsinin yüksəldilməsi üzrə Şuranın üzvü olan Üzeyir Hacıbəyov milli musiqi səhnə incəsənətinin inkişafına böyük köməklik göstərmişdir. 1925-ci ildə Hacıbəyov teatrın yenidən qurulması məqsədilə rus və azərbaycan opera truppalarının vahid bir kollektivdə birləşdirilməsinə imkan yaratmış və bu, hal-hazırda Mirzə Fətəli Axundov adına Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrının əsasını təşkil etmişdir. Üzeyir Hacıbəyovun 1920-30-cu illərdəki geniş şaxəli və dərin mə'nalı musiqi-ictimai fəaliyyəti bəstəkarın opera janrı üzərində işini dayandırmadı. Əvvəlki kimi Hacıbəyovu yenə də opera yazmaq fikri narahat edirdi. 1932-ci ildə o, bilavasitə yeni opera əsəri üzərində işləməyə başladı və bu janrın ən yüksək meyarlarına uyğun gələn əsil milli opera - "Koroğlu"-nu yaratdı. 1937-ci ildə premyerası olan həmin əsər - bəstəkarın yaradıcılıq zirvəsini təşkil etdi.
Eyni zamanda bu dövrdə Müslüm Maqomayev "Nərgiz" operasını (1935), R.M.Qliyer isə "Şahsənəm" operasını yazır. Operaların müvəffəqiyyəti gənc bəstəkarları yeni opera əsərləri yazmağa ruhlandırır. 1940-cı illərdə Niyazinin "Xosrov və Şirin" operası, Cövdət Hacıyev və Qara Qarayevin "Vətən" operası, Əfrasiyab Bədəlbəylinin "Nizami" operası və b. yazılmışdır. 1953-cü ildə Fikrət Əmirovun "Sevil" operası tamaşaya qoyulmuşdur.
2012-ci il noyabrın 10-da bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun ˝Leyli və Məcnun˝ muğam operası ilk dəfə ABŞ-da nümayiş etdirilib. 2017-ci ildə Azərbaycanın musiqi mədəniyyəti tarixində ilk dəfə olaraq rok-opera yazılıb. İki il müddətində ərsəyə gələn "Səyyah Sindibad" adlı əsərin müəllifi bəstəkar və müğənni, klassik vokal məktəbinin nümayəndəsi Rizvan Sədirxanovdur.
Azərbaycan operasının janrları
Muğam operası
1908-ci ilin 12 yanvarında milyonçu Zeynalabdin Tağıyevin teatrında tamaşaya qoyulan ilk muğam operası böyük müvəffəqiyyət qazandı. Bunun əsas səbəbi Azərbaycan xalqının öz teatr səhnəsində milli operanın işıq üzü görməsini səbirsizliklə gözləməsi idi. Bu operada muğam ilə məşhur klassik süjet uğurla birləşdirilmişdi. "Leyli və Məcnun" Azərbaycanın ilk muğam operası kimi tarixə düşmüşdü. Zülfüqar Hacıbəyovun “Aşıq Qərib” (1916), Müslüm Maqomayevin “Şah İsmayıl” (1916) operaları bu janrın maraqlı nümunələridir. Bu ənənə XX əsrin ikinci yarısında da bəstəkarlar tərəfindən davam etdirilmişdir. Şəfiqə Axundovanın “Gəlin qayası”, Cahangir Cahangirovun “Xanəndənin taleyi” operaları bu qəbildəndir. Ramiz Mustafayevin “Vaqif”, Vasif Adıgözəlovun “Natəvan” operalarında dövrün görkəmli xanəndələrinin obrazlarını canlandırmaq üçün əsərin musiqi məzmununda muğamlardan istifadə edilmişdir.
Azərbaycan operalarının xronologiyası
Operanın adı | Premyera | Bəstəkar | Özəllikləri |
---|---|---|---|
Leyli və Məcnun | 1908 | Üzeyir Hacıbəyov | muğam-operası |
Şeyx Sənan | 1909 | Üzeyir Hacıbəyov | muğam-operası |
Rüstəm və Söhrab | 1909 | Üzeyir Hacıbəyov | Firdovsinin “Şahnamə” poeması əsasında muğam-operası |
Fərhad və Şirin | 1911 | Mirzə Cəlal Yusifzadə | muğam-operası |
Şah Abbas və Xurşudbanu | 1912 | Üzeyir Hacıbəyov | muğam-operası |
Əsli və Kərəm | 1912 | Üzeyir Hacıbəyov | eyniadlı türk dastanı əsasında muğam-operası |
Harun və Leyla | 1915 | Üzeyir Hacıbəyov | eyniadlı ərəb dastanı əsasında muğam-operası |
Aşıq Qərib | 1916 | Zülfüqar Hacıbəyov | eyniadlı türk dastanı əsasında muğam-operası |
Şah İsmayıl | 1919 | Müslüm Maqomayev | muğam-operası |
Nərgiz | 1935 | Müslüm Maqomayev | |
Koroğlu | 1937 | Üzeyir Hacıbəyov | aşıq operası |
Xalq qəzəbi | 1941 | Əfrasiyab Bədəlbəyli Boris Zeydman |
|
Xosrov və Şirin | 1942 | Niyazi | Nizami Gəncəvinin eyniadlı əsəri əsasında |
Firuzə | 1945 | Üzeyir Hacıbəyov | yarımçıq qalmış opera |
Vətən | 1945 | Qara Qarayev Cövdət Hacıyev |
Böyük Vətən müharibəsinə həsr olunub |
İsgəndər və Çoban | 1947 | Soltan Hacıbəyov | ilk Azərbaycan uşaq operası, Nizami Gəncəvinin İsgəndərnamə poeması motivləri əsasında |
Nizami | 1948 | Əfrasiyab Bədəlbəyli | |
Sevil | 1955 | Fikrət Əmirov | Cəfər Cabbarlının eyniadlı dramı əsasında |
Azad | 1957 | Cahangir Cahangirov | Mirzə İbrahimovun eyniadlı əsəri əsasında |
Vaqif | 1960 | Ramiz Mustafayev | Səməd Vurğunun eyniadlı dramı əsasında |
Bahadır və Sona | 1961 | Süleyman Ələsgərov | Nəriman Nərimanovun eyniadlı faciəsi əsasında |
Xan və əkinçi | 1962 | Ramiz Mustafayev | M. Ə. Sabirin 100 illik yubileyinə bəstələnmiş opera |
Ölülər | 1963 | Vasif Adıgözəlov | Cəlil Məmmədquluzadənin eynadlı əsəri əsasında |
Tülkü və Alabaş | 1964 | İbrahim Məmmədov | uşaq opera-baleti |
Polad | 1964 | Ramiz Mustafayev | Ənvər Əlibəylinin eyniadlı poeması əsasında radio-opera |
Tərs keçi | 1964 | Ramiz Mustafayev | Mirzə Ələkbər Sabirin eyniadlı şeiri əsasında birpərdəli uşaq operası |
Pişik və sərçə | 1964 | Oqtay Zülfüqarov | uşaq nağıl-operası |
Ulduz-qız | 1964 | Oqtay Zülfüqarov | uşaq nağıl-operası |
Meşə nağılı | 1966 | Oqtay Zülfüqarov | uşaq operası |
Söyüdlər ağlamır | 1971 | Əfrasiyab Bədəlbəyli | Azərbaycan xalqının Böyük Vətən Müharibəsi dönəmində qəhrəmanlığı haqqda |
Aygün | 1973 | Zakir Bağırov | Səməd Vurğunun eyniadlı əsəri əsasında |
Gəlin qayası | 1974 | Şəfiqə Axundova | Süleyman Rəhimovun eyniadlı povesti əsasında |
Aldanmış ulduzlar | 1977 | Məmməd Quliyev | Mirzə Fətəli Axundovun "Aldanmış kəvakib" adlı povesti əsasında |
Cırtdan | 1978 | Nazim Əliverdibəyov | uşaq nağıl-operası |
Xanəndənin taleyi | 1979 | Cahangir Cahangirov | |
Qoca Xəttabıç | 1979 | Zakir Bağırov | rus dilində uşaq operası |
Nənəmin nağılları | 1982 | Sevda İbrahimova | qədim hind dastanı əsasında ilk Azərbaycan uşaq dastan-operası |
Ağ atlı oğlan | 1985 | Firəngiz Əlizadə | muğam-rok-opera |
İblis | 1987 | Oqtay Kazımi | H. Cavidin eyniadlı faciəsi əsasında yarımçıq qalan opera |
Göyçək Fatma | 1988 | Oqtay Rəcəbov | Azərbaycan xalq nağılının motivləri əsasında cizgi filmi-opera |
Hophopnamə | 1991 | Oqtay Kazımov | Mirzə Ələkbər Sabir, Aşıq Abbas Tufarqanlı şeirləri əsasında rok-opera |
Balaca Muk | 1992 | Azər Dadaşov | alman yazıçısı V. Qaufun nağılı əsasında caz-muğam uşaq operası |
Xeyir və Şər | 1994 | Oqtay Rəcəbov | Nizami Gəncəvinin əsəri əsasında uşaq operası |
Nəğməli nağıl | 1997 | Rahilə Həsənova | uşaq operası |
Şən bahar | 1997 | Calal Abbasov | A. Axundovanın şeirləri əsasında |
Solğun çiçəklər | 1997 | Süleyman Ələsgərov | Cəfər Cabbarlının eyniadlı dramı əsasında |
Şəngül, Şüngül, Məngül | 2000 | Sərdar Fərəcov | Mikayıl Müşfiqin eyniadlı xalq nağılını əks etdirən şeiri əsasında uşaq rok-operası |
Dədə Qorqud | 2000 | Oqtay Kazımi | eyniadlı xalq dastanı əsasında opera |
Natəvan | 2003 | Vasif Adıgözəlov | |
İntizar | 2007 | Firəngiz Əlizadə | |
Qarabağnamə | 2007 | Firəngiz Əlizadə | |
Sənin adın dənizdir | 2011 | Firəngiz Əlizadə | |
Səyyah Sindbad | 2017 | Rizvan Sədirxanov | rok-opera |
Xocalı | 2018 | Nazim Quliyev |
Görkəmli sənətçilər
Müğənnilər
Kişi
- Azər Zeynalov
- Bülbül
- Cahangir Qurbanov
- Cavid Səmədov
- Elçin Əzizov
- Əhməd Ağdamski
- Əli Zülalov
- Faiq Mustafayev
- Fərid Əliyev
- Firudin Mehdiyev
- İdris Ağalarov
- İlham Nəzərov
- İsmayıl Eloğlu
- Hənifə Terequlov
- Hüseynağa Hacıbababəyov
- Hüseynqulu Sarabski
- Qəmbər Zülalov
- Lütfiyar İmanov
- Məmmədəli Əliyev
- Məmmədtağı Bağırov
- Mürsəl Bədirov
- Müslüm Maqomayev
- Ramil Qasımov
- Rauf Atakişiyev
- Rəşid Behbudov
- Samir Cəfərov
- Şahlar Quliyev
- Şirzad Hüseynov
- Tural Ağasıyev
- Yusif Eyvazov
Qadın
- Aygün Bayramova
- Dinarə Əliyeva
- Elmira Axundova
- Fatma Muxtarova
- Fidan Hacıyeva
- Fidan Qasımova
- Firəngiz Əhmədova
- Gülüstan Əliyeva
- Gülxar Həsənova
- Həqiqət Rzayeva
- Xuraman Qasımova
- Xurşid Qacar
- İlahə Əfəndiyeva
- Rəhilə Cabbarova
- Səltənət Quliyeva
Şərhlər
Şərhləri göstər Şərhləri gizlət